Činnosti přihlášení neobsluhuje jádro Linuxu ale řídí je určité systémové programy.
Po své inicializaci jádro Linuxu spouští 1.proces uživatelské úrovně "/sbin/init",
řízený souborem "/etc/inittab". Tím se aktivují programy - servery - démony a
další procesy. Nakonec se spustí pro textový režim tzv. "getty" případně "agetty"
či pro grafické prostředí "startx" nebo "xinit". Systém čeká na přihlášení uživatele -
login - identifikaci podle jména účtu ( account counter ) a hesla ( password ).
Pro každou aktivovanou textovou konzoli nebo aktivovanou sériovou linku
je spuštěn jako několikanásobný proces "getty" a "agetty". Otevírá zařízení
terminál. Monitoruje a "naslouchá" na terminálu, čeká na přihlášení uživatele a
zobrazuje přihlašovací výzvu. Zadáním uživatelského jména "getty" spustí program
"login". "login" umožní zadat uživatelské heslo a ověřit oprávněnost vstupu.
Po přihlášení je program "login" ukončen a spustí se jiný proces, který nastartuje
příkazový interpret - shell. Shellů existuje celá řada a liší se různými způsoby
ovládání a chování. Značně rozšířený je shell, zvaný "bash". Linux po
nastartování shellu ukáže příkazový řádek a očekává příkazy. Shell pak umí
zadané příkazy zpracovat.
Grafické prostředí X Windows - X lze nastartovat ručně pomocí příkazu
"startx" či "xinit" z textové konzole. Takto spustit X může přihlášený uživatel,
který má na jeho spuštění právo. X se ale často pouští automaticky procesem
"init". Automatické spuštění zobrazí přihlašovací okno a čeká na zadání jména
uživatele a jeho hesla. Po přihlášení se inicializují systémové služby / inicializují
periferie / nahrává správce oken / nahrává ovladací panel / obnovuje předchozí,
naposledy aktivní relace. Linux ukáže grafické prostředí a očekává příkazy.
Ukončením interpretu - terminálu - konzole pomocí příkazu "exit" nebo "logout"
se řízení vrátí procesu "init", který ve smyčce opět startuje "getty" - novou instanci.
Obdobná analogická smyčka proběhne i při ukončení grafického X prostředí.
Příkazový procesor - shell
Příkazový procesor - shell - interpret příkazů. Je reprezentován příkazovou
řádkou nebo grafickým rozhraním se soustavou ovladatelných menu. Umožňuje,
v té či oné podobě, zadávání a provádění příkazů, čímž defakto spouští další
nebo ukončuje existující procesy. Značně rozšířen je velmi oblíbený shell
"bash". Příkazový procesor lze použít prakticky dvojím způsobem.
Základní způsob - INTERAKTIVNÍ - se prezentuje příkazovým řádkem
v textové konzoli. V prostředí "X Windows" mu odpovídá terminál "xterm" nebo
podobný. Ale i akce uživatelských menu v sobě vlastně skrývají činnost
příkazového procesoru.
Druhý hojně používaný způsob užití shellu je NEINTERAKTIVNÍ. Spočívá ve
spouštění dávkových souborů - SKRIPTÚ, automaticky provádějících celé
skupiny příkazů.