JHlog-Weblog 2007 - 2004
# Zpět
na úvodní stránku JHlog
Aktualizace 30.5.2021
Zajimavé podívání se na situace, které probíhaly před mnoha lety a jejich tehdejší vnímání..
#
Info-systém(2007)
#
Zasedačka(2007)
#
Výpadek-blackout(2006)
#
Hledání(2006)
#
Informovanost(2005)
#
Školení(2005)
#
Nadělování-dárků(2004)
#
Spotřeba-papíru(2004)
#
Testík(2004)
INFORMAČNÍ SYSTÉM , psáno 15.7.2007
Informační systém
IS - výraz zahrnující trochu železa - počítače, trochu
duševna - programy a někdy i obsluhu - člověkY - bytosti , říkájící si lidské
zdroje -
otázkou zůstává - zdroje čeho... - NÉ, pardón, to nemyslím :o)
No tak byl jednou jeden informační systém, ne, byly dva, vlastně tři nebo
čtyři ?? Ano,
máme mnoho informačních systémů, asi už na všechno.
A jak
s nimi zacházíme ? No řeknu Vám -
někdy je to síla. Pojďte, mrkneme
na pár poznámek z pracovního IS prostředí a třeba zjistíme proč je to ta síla ?
*// Pomocí IS podporujeme mnoho provozních činností. Vše se ale
nedá naplánovat a naprogramovat ( možná to jednou půjde - fuj ). Nezpracováváme
někdy na počítačích přílišné a nepodstatné detaily na úkor důležitých věcí ?
To stojí přece mnoho námahy a času - nebo né ?
*// Máme skvělé programy s mnoha funkcemi - většinou ale potřebujeme
jen některé funkce. A umíme je ovládat ?
*// Máme skvělé USERy ( user = uživatel, a u nás v Čechách, skoro vždy
odborník :o). User_1 dělá to, User_2 ono, User_3 tamto... User_15 tamto z onoho...
Ještě se v nich někdo vyzná ? A nedělá náhodou User_15 už to samé jako User_2 ?
*// Část práce děláme jedním programem, část jiným a další část
dalším... Nešlo by spojit více věcí do jednoho programu ?
*// Programy jsou asi na všechno. Přesto stále tvoříme své vlastní
firemní. Jeden s takovým ovládání, jiný trochu odlišným a další úplně jiným.
Nejde alespoň něco sjednotit ? A nebo možná lépe - co se trochu přizpůsobit
již jinde úspěšně používanému existujícímu systému ?
*// Některé činnosti děláme denně, jiné týdně či měsíčně. A určité
práce výjimečně 1-3 x ročně. Nestačí na počítači dělat jen důležité nosné činnosti
a výjimečné nárazové speciálky si nechat udělat jako službu jinde ? Všichni asi
menusíme umět vše ?
*// Někdo má novější počítač či program, jiný né. Podle toho jak je
nutno modernizovat IS. Nehoníme někdy jen módní trendy - aby ostatní viděli - na
úkor opravdového využití techniky ( samozřejmě - i znalostí obsluhy :o) ?
*// Někdo má novější počítač či program, jiný né. Jasně, že o tom
jsem už psal. Ale teď mám na mysli, že někdo je lepší šéf než druhý nebo je
více oblíben. Říkáte, že to jste ještě nezažili ?
No, dalo by se asi pokračovat, ale není to nutné. Samozřejmě nejsou všude jen
problémy či nešikovní lidé ( sorry - Useři ).
Ale když se na to poctivě
podíváte, nepoznáváte v nastíněných bodech alespoň část prostředí ze své
firmičky ? Opravdu NÉ ? :o)
ZASEDAČKA ANEB MODERNÍ TECHNIKA , psáno 11.4.2007
"Už je to uděláno, už je to hotovo..", zní slova jedné písničky. A zazněla
i v jedné prosperující firmičce, když došlo k prvnímu předvedení
multimediálně
vybavené zasedačky. Televize, video, rádio, audio, velké repro, digi projektor,
plátno, notebook s DVD, připojitelné k LAN síti.. a dále k Internetu.. No co
víc si přát. Skutečně pěkné vybaveníčko. To hned tak nějaká firma nemá..
A co
na to uživatelé. Zhlédli jednu šéfem připravenou zmatenou, dlouho trvající
prezentaci nových ( toť jediný klad oné prezentace ) možností techniky. Pokývali
uznale - v davu - hlavou ( předvádějícího šéfa netřeba naštvat ). Nikdo ale
neprojevil zájem o uspořádání příští určitě skvělé prezentace na libovolné,
nejlépe pracovní téma. Následně - k rozladěnosti šéfa - se
rozešli a vrátily
k přemítání nad běžnými pracovními starostmi: dopsat závěrku, vytisknout návod,
zazálohovat nové fotky, odeslat e-maila..
No co dodat.. Utratit naspořené firemní peníze za skvělé technické vybavení
zasedačky je super.. no chválihodné.. dobré.. No, mělo by se předem vědět,
k čemu a kdo to bude pravidelně používat..
2006 //
#
Zpět na úvod této stránky.
VELKÝ VÝPADEK - BLACKOUT , psáno 5.8.2006
Velký výpadek jsem měl tuto neděli ( a bylo nás víc :o) - zapíjela se svoboda -
kámoš se žení.
Velký výpadek, o kterém se ale nyní v médiích mluví, je
jiného typu. Jde o takzvaný
BLACKOUT - výpadek elektrické soustavy,
doslova přeloženo
zatemnění. Vyskytl se v minulých týdnech někde v
Itálii a možná i jinde.
Vlivem přílišného horka se od chladicích agregátů
a klimatizací přetížila elektro soustava. V naší České kotlině, zapojené
do evropské elektrosítě, jsme pocítily jisté zakolísání při přečerpávání záložní
energie ze Slovenska do postižené Itálie. A díky tomu se otevřely seriózní i
nevážné diskuze na téma
co by.. kdyby... My se tak dozvěděly pár
zajímavých informací a snad i nějaká mini doporučení.
Myslím si, že toto téma je nejspíše dlouhodobou náplní mnohých odborníků. Přesto se
vedrala zajímavá otázka,
co by dělala například moderní fiktivní firmička,
kdyby na mnoho hodin či 2-3 dny BLACKOUT nastal i u nás.
Přestalo by fungovat ( a většina věcí náhle ) asi následující: světla,
výtahy, chlazení / ventilace / klimatizace, elektronická regulace ( WC splachování,
topení.. ), zabezpečení budovy či kanceláří proti vniknutí, signalizace požáru /
chemických výparů.. , elektronické zámky na dveřích, telefony ( po čase asi i
mobilní ), rozhlasové a TV vysílání ( informace.. ).. a tak dál.. a samozřejmě
i naše hýčkané počítače..
Možná zajímavější je opačná otázka - "co by fungovat nepřestalo".
No, tak to máme techniku. A jak by dopadl Homo sapiens ( člověk rozumný, myslící ),
konkrétně u nás, potomek praotce Čecha ? I u nás už máme zkušenosti, dobré i
špatné. BLACKOUT, záplava, velký požár, zemětřesení... - v takových situacích
se většina lidiček semkne a začne spolupracovat.
A teď naše opravdová nefiktivní firmička. Jednou za čas cvičíme fiktivní
požár s cvičnou nefiktivní minievakuací.
V budově se spustí siréna, vyhlásí
cvičný poplach a cvičně se evakuuje odchodem před budovu. Vše kratičké a za 15-20
minutek opět všichni plníme své úkoly. A právě tady začíná trochu černého
humoru. Součástí akce bývá i cca 10 minutové vypnutí centrálního elektro vypínače
budovy.
Takový náš firemní MINI BLACKOUT. Dobře si pamatuju na
první
cvičný poplach. Bylo zajímavé sledovat, kolik lidiček se ukrylo před evakuací
zamknutím v kancelářích :o), kolik zajímavých termínů vyslechli cvičící požární
dobrovolní aktivisté...
A následně. Kolik po opětovném zapnutí přívodu
elektřinny znovu bez problému naběhlo počítačů ( nezálohovaných serverů ) a
kolik se znovu objevilo neporušených naposledy zpracovávaných a před tím dobře
uložených dat.
To se stalo ale před léty. Dnes jsme již na MINI / MAXI BLACKOUT
připraveni... Nebo počkejte... Necvičili my jsme to teprve včera ? :o)
HLEDÁNÍ , psáno 30.6.2006
Nemůžu najít ten papírek, kde mám napsáno, kam jsem si to založil.. :o)
Málokdo si je ochoten připustit fakt, že
čím dál tím více času trávíme neustálým
hledáním čehosi, co jsme před časem vytvořili a někam uložili.
Programy
jsou
kvalitnější a uživatelsky přívětivější,
počítače, sítě a další
elektronická zařízení ( CD/DVD-RW, digifoto, kamery, skenery, audio... ) jsou
výkonnější.
A data přibývají a přibývají... prostě neskutečně
rychle se hromadí.
A ejhle, kdosi
náhle požaduje předložení tamté tabulky, onoho dopisu, či
ještě horší - původních fotografií. A my se vydáváme do útrob svých milovaných PC
strojů a přehazujeme CD/DVD, procházíme e-maily a servery..
a hledáme a hledáme
a potíme se a potíme.. To vše s vědomím, že to tam někde je - nebo by mělo být
- nebo už není..??!!
"Pořádek dělá přátele" říká jedno staré moudro a platí to i o partnerském
vztahu
člověk versus počítač. Zní to hrozně, ale je to tak.
Je třeba
nejen hromadit, ale musí se i přebírat a uklízet. A mělo by se to dělat pokud
možno pravidelně. Víme všichni, že vždy to nelze. Ale nedělat to nikdy není dobrým
počinem. Ano, uklízení stojí
všude zmiňovaný chybějící a drahocený čas.
Ten se vám ale již při prvním požadavku na nějaké vyhledávání mnohonásobně vrátí.
Dodatek. Vždycky platilo, že kdo má informace má náskok, navrch, či moc,
chcete-li.
Vyhledávání a dolování dat dnes již je a v budoucnu ještě více
bude důležitou a asi i lukrativní činností.
Takže třiďte a uklízejte. Třeba
než dočtete tuto větu, bude po vás někdo chtít cosi najít.
A znáte to.. :o)
2005 //
#
Zpět na úvod této stránky.
NE-PŘE-INFORMOVANOST , psáno 4.8.2005
Asi každý
občas přečteme denní tisk, časopis, leták, reklamu, oběžník,
někdy snad i knihu. Asi každý
občas sledujeme rozhlas, televizi, půjčené
CD/DVD. A my,
počítačoví "mágové" ( a podle toho co okolo sebe slýchám
jsme to asi všichni ), navíc
občas surfujeme, mejlujeme, četujeme... Je
to tak,
ze všech stran se na nás valí nové a nové informace. Některé
solidní, jiné pochybné, z míst vzdálených i blízkých a témat vážných i veselých.
Informační exploze, i tak se tomu říká. Možná jste o tom již slyšeli.
V posledním desetiletí se prostě obrovsky zrychlil náš veškerý života chod, a
zrychlil se tak zákonitě i přísun informací. A my rádi přijímáme nové a nové
zvěsti. Otázka zní,
kolik se toho do nás vejde, třeba i s přihlédnutím k
věku a profesi. A je tady ještě jeden ( asi né jediný ) háček.
Co když náhle
potřebujeme vybrat jedinou konkrétní a pravdivou informaci. A v ten moment
mnozí z nás náhle ztrácíme pevnou půdu pod nohama. Různé zdroje často hovoří o
jedné věci různě a my,
zavaleni a masírováni onou informační hromadou
zjišťujeme ( a většinou pozdě ), že jsme jaksi odtrženi od reality a
nejsme
schopni rozumného výběru. Najednou přemýšlýme,
na co se spolehnout,
komu věřit, kde hledat pomoc...
Před několika dny jsem přijel z dovolené. Jižní Čechy, koupání, spinkání, papání,
bumbání, příroda, a ty baby - no prostě nádherný... sorry, chci řict - relaxace.
A ještě něco.
Několik dobrých přátel - žádné haldy tiskovin, žádné info z TV
rádia či PC.. A jak jsme se ale bez toho obešli ? Jednoduše - povídali jsme
si. Hodiny a dny.
Dostalo se nám totiž dost volného prostoru k vytřídění,
vstřebání a sdělování svých myšlenek ( byly-li nějaké ). A právě tady vidím
onu hledanou pomoc.
My sami jsme si svými pomocníky. Stačí si občas najít
chvilku a koukat se okolo sebe, na realitu všedního dne, a o ní si i s někým ze
svého okolí popovídat.
Prostě je třeba se trochu zamyslet, vybírat a
konzultovat, které z těch na nás valících se informací k sobě pustíme.
ŠKOLENÍ , psáno 12.6.2005
Školení jsou jedním ze způsobů vzdělávání pracující populace.
Při pořádání
školení přetrvávají mnohé stále se opakující chyby.
Výčet zde uvedený je určitým vodítkem k zamyšlení.
Školit ? Ano / Ne. Jednorázově po letech / Koncepčně každoročně. Malé
kolektivy / Hromadné skupiny. Specialisty na něco / Všechny na všechno. V cizím
prostředí / Ve vlastní firmě. Lektorem firmy / Cizím lektorem. Z peněz firmy /
Z peněz školeného. V pracovní době / Mimo pracovní dobu. Povinně / dobrovolně.
Dále zvážit. Kdo a jak školení oznámí a vysvětlí jeho potřebu. Co se po
proškolení bude od každého očekávat. Bude se ověřovat kvalita získaných dovedností ?
Kdo a jak tuto kvalitu znalostí ověří ? Bude se za tuto novou úroveň odměňovat ?
Kdo a jak za nové vědomosti a znalosti odmění ? Bude se i trestat ?
Dobrý školitel. Perfektně zná problematiku. Umí ji srozumitelně a jednoduše
vysvětlit. Zná mnoho praktických příkladů. Umí udržet pozornost i započaté téma -
neodbočuje. Vykládá látku v jedné zvolené úrovni začátečník či pokročilý či expert
a nestřídá tyto úrovně během samostatného bloku výkladu. Nebojí se říci NEVÍM
na otázku, na níž nezná odpověď. Přijme rozumnou kritiku a přizpůsobí školení
novým požadavkům, nevybočují-li příliš z domluvené obsahové náplně školení.
Tak co ? Kdy, kde, s kým, na co a za kolik jste se v nedávné době kvalitně
školili ? Je to přece součást vašeho celoživotního vzdělávání ! Nebo né :o)
2004 //
#
Zpět na úvod této stránky.
POHÁDKA O NADĚLOVÁNÍ DÁRKÚ , psáno 23.12.2004
Vánoce -
nadělování doma, ve firmách, nadělování jiným, sebe obdarování.
Byl
"jednou jeden obyčejný technik" a byl přizván k podívání se na krásné
značkovénové přenosné zařízení - nazvěme jej
minidisk. Moderní, 9x9x3 cm
krabička, přehrávající asi 7 cm veliké výměnné kotoučky o ve své době velké
kapacitě. Zkrátka
"kouzelná" skříňka.
1 / Vševědoucí kupující. Chtěl ukládat množství souborů, fotek, zvukových
nahrávek z terénu a snadno je přehrávat na různých PC či běžné audio technice.
A tak si vybral minidisk. Dle reklamního letáku a konzultace firmního obchodníka..
Vše krásné a bez problému fungující.. S novým dárkem se chtěl původně pochlubit
na veřejnosti,
Ale...
2 / Z pohádky do skutečnosti. Minidisk je gramofonek s pohyblivým motorkem
a čtecí/zápis mechanikou - při použití nesnáší větší otřesy. Dále, zde zmíněný neměl
vestavěný mikrofon - byl nutný mikrofon externí. Dále - Pro nahrání dat z/na PC se
musel instalovat speciální licencovaný program - defakto minivypalovací - a kouzlo
rychlého připojení k různým PC, technicky i licenčně, bylo tedy fuč. A závěrem - to
vše s několika náhradními disky a externím mikrofonem stálo, jářku asi 10.000,-Kč.
3 / Pointa. Přivolaný
technik kouzelník. Vše se dozvěděl až po koupi
při výskytu prvních
neočekávaných :o) problémů s nahráváním, připojováním,
přehráváním.. A teď se milý techniku ukaž..
Na
"Netu" lze vyhledal rozsáhlou nabídku
flash disků. Různé kapacity,
podpora různých formátů dat a jejich přehrávání, možnost připojení sluchátek /
PC-repro či běžného audia, záznam zvuku vestavěným mikrofonem, rádio, foťáček..
:o)
Běžné USB rozhraní dovolí do novějších PC zasunout a za 10-20 vteřin
pracovat na všech novéjších systémech ( Windows, Mac, Linux... ). Žádné
instalace, žádné pohyblivé součástky, žádné doplňující zařízení..
Cena do 5.000,-Kč.. technika, radost pohledět :o)
A co náš hrdina - kupující. Úspěšný, inteligentní, všemu rozumějící. Proč
se neporadil ? Proč sám sobě nadělil a utratil firemní, všemi pracně vydělané
korunky ? Cítil se být totiž dostatečně fundovaný. U nás v Čechách, máme
takových
"odborníků" pořád dostatek. A s kým se ztotožníte vy ?
S pohádkovým nákupčím či kouzelným technikem.
Hezké nadělování :o)
SPOTŘEBA NÁKLADÚ NA PAPÍR STOUPÁ , psáno 16.10.2004
Rozhlasem proběhla zprávička o stoupajících nákladech spotřeby papíru na úřadech.
Ve světě, Evropě či jen u nás, už nevím. Až po 1-2 dnech jsem si uvědomil
pár
drobných paradoxů. Jako kluk jsem
doufal, že moderní společnost zlevní
elektřinu a sníží spotřebu surovin ( alternativní zdroje voda, vítr, jádro budou
levněji a ekologicky vyrábět energii. Zároveň elektronika a moderní obory nahradí
klasické zastaralé pracovní postupy ). A ejhle. Čím méně elektřiny potřebujeme,
tím je dražší ( klesly by zisky výrobců a dodavatelů ), čím více počítačů užijeme,
tím více vzrostou náklady na spotřebu klasického papíru ( neboť co každé PC,
to skoro další tiskárna ).
Ve zprávě se uvádělo, že jedním z důvodů větších nákladů spotřeby papíru je
nutnost použít do tiskáren a kopírek kvalitnější nezadírající se klasický,
"neekologický" papír. Budiž. Ale do popředí se mi vedrala otázka.
Je
nutné mít u každého druhého PC tiskárnu ? Je nutno všechno skutečně tisknout ?
Věškeré interní doklady mezi odděleními uvnitř firem a úřadů ?
NEČEKANÝ TESTÍK , psáno 3.9.2004
Asi každý z nás se dostal do situace, kdy
potřebuje s prací na PC pomoci od
některého z kolegyň/ů. Často se ale neumíme domluvit a nerozumíme si.
Výsledkem bývá prakticky jistý neúspěch takové (ne)spolupráce.
Pod tíhou tohoto faktu a potřebou zjistit, jak na tom vlastně jsme, vznikl nápad.
Objektivně předložit alespoň orientační srovnání znalostí uživatelů PC v rámci
jednoho kolektivu. Vedení firmy nápad posvětilo a než se měsíc s měsícem sešel,
stalo se !
Náhle, bez varování, byl předložen davu testík. Soubory,
adresáře, přílohy, přípony, zálohy, založení, poslání, smazání.. !!?? Několik
termínů, několik úkonů...
Uživatel zkušený 10-15 minutek, dobrý 20-30 minut,
běžný do 1 hodiny.. Áálléé oouuha.. Rozpoutalo se takové minipeklíčko..
Jednání první - vedení. Nedohodnutí stejného postupu a podmínek
mezi odděleními pro oznámení, nasazení a vyhodnocení testu. Výsledkem
bylo rozplyzlé provedení testíku asi jen 1/3 uživatelů a tím úplné znehodnocení
jakéko-li vypovídací hodnoty.
PS.: Není to pravda, výsledek je, i když jiného
typu. (Ne)spolupracující vedení.
Jednání druhé - uživatelé. Hledisko
psychologické - šok,
stres, panika z nečekaného, ohrožení svého já.. Pocit neschopnosti a selhání
střídán vztekem -
kdo si / co si / jak si.. dovolil.. bez upozornění..
Hledisko
sociální - ohrožení pozice v hierarchii kolektivu,
neochota či neschopnost podřízení se, dělení do skupin lepší / horší..
A poslední hledisko
technické - nedobré zvládání každodenních
rutinních činností, neexistence potřebných stereotypů, nezapojení běžného
logického myšlení - selského rozumu, nespolupráce mezi kolegy..
Jednání třetí - shrnutí. Katastrofa. Zato skvělé poznání vlastních
kolegů(yň).. DODATEK pro organizátory -
Jen pro otrlé a silné :o)
#
Zpět na úvod této stránky.
Optimalizováno pro rozlišení 1024 x 768 pixelů a 32 bit barev
v grafickém prostředí Linux a MS Windows.