JHlog - Weblog 

   Home   Hledání   Autor...         Aktualizace 5.8.2006.
Weblog ( někdy jen blog ) je určitý zápisník poznámek a postřehů vystavený na webu. Do tohoto, pojmenovaného například JHlog, ukládám vše co nechci zařadit do žádné volby hlavních stránek. Více o verzi software, hardware, licenci a těchto www ve volbě "Autor...".
ZÁKLADNÍ TERMINILOGIE ( ta opravdu skutečná :o)

USER - Je zaměstnanec co dělá, že něco dělá. A taky na počítači.   POWER USER - Je USER + vedoucí. Někdy i oddělení.   IT MANAGER - Vrchní šéf POWERU. Někdy i řiditel. To IT se nečte "ítý" z Mimozemšťana ale jako "ej tý" - a to fakt radši až jindy.   ADMIN - Je vlastně USER + má nejpomalejší počítač z firmy, a s ním je schopen nejrychleji prakticky coko-li kdeko-li komuko-li... A taky někdy udělat. No... když ho seženete.   SPRÁVCE / SYSTÉMÁK / INFORMATIK - Je ADMIN. Často SYSTEMATICKY prudí USERY, ne-INFORMUJE POWERY a nesnáší se s IT.   DATA - To co nahrajem na počítač a ono ho to po krátké době úplně zašlehne a už to nikdy nenajdem.   INFORMACE - Jsou DATA. Tyhle ale najdem. Někdy. A nebo jiný.   BEZPEČNÁ KOPIE - Asi 50 x nahraný fotky z dovolený na počítač do oblasti záloh. Bezpečná proto, že po tom 50-tém nakopírování se počítač zhroutí a fotky BEZPEČNĚ nedostanete zpátky.   PROGRAMY - Měly by se s nima zpracovávat DATA. Zabírají na počítači hrozně místa a mají strašně obtížný ovládání, který blbě funguje. Všichni USERY POWERY A IT-ci je chtějí a nutí ADMINA aby je nahrával. Což ho obtěžuje.   VIRY - Jediný bezchybně pracující PROGRAMY. Bejvaj fakt namakaný a díky hrozně jednoduchýmu ovládání je zvládají všichni USERY POWERY i IT-ci. Ty je ale na svých PC nechtívají a nutí ADMINA aby je mazal. Což ho obtěžuje.   PC - Taky PIXLA BEDNA KOMP. Je počítač. Topí, vrčí a ztrácí DATA. Když se nezasekne, vydá nám nějaký INFORMACE, ale ty většinou vůbec nechcem.   MONITOR - To do čeho pořád zíráme. Vypadá to jako televize a podobně to funguje. Hlavně USERY na něj pořád něco lepí a osahávaj ho a hádají se kdo dostane novej.   SERVER - Je to PC. Prý hlavní. Všimněte si základu slova SER-ver. Souvisí to s DATY. Když je na SERVER nahrajete, ihned se všechno ze-SER-veruje.   SÍŤ - Dráty spojující několik počítačů. Když není síť rozbitá, tak je pořád ucpaná elektronickou poštou s fotkama hezkejch holek od konkurenční firmy. Síť je ale často rozbitá. Určitě znáte i výraz "...hoďte na něj síť".   MAIL - To je elektronická pošta. Teda vlastně nesmyslně opsanej text papírovýho dopisu. Opisuje se před odnesením do schránky na poštu - často na poslední chvíli - proto jsou MAILY samá chyba a většinou NIKAM NEDOJDOU.   E-MAIL - To je MAIL. E prý znamená Elektronický. Slovník cizích slov to popisuje jako "...pohyb elektronů ve vakuu a polovodičích, tedy látkách s větším měrným elektrickým odporem...". No... nevím. V každým případě je to nějakej vodpornej pohyp... a na poště pohyb je.   SPAM - Prý nevyžádaná pošta. Je to ale MAIL, kterej NĚKAM DOJDE. Pro nás je hrozně důležitej, moc na něj čekáme ale nikdy ten náš nedojde. Je totiž omylem poslanej úplně jinýmu USEROVI. A ten ho smázne - protože to mazání bývá jediný čemu ho ADMIN naučil.   INTERNET - Je to síť. Asi veliká. Vymysleli jí prý vojáci s nějakejma školákama. Asi aby mohli pařit střílečky na KOMPECH a posílat ty fotky holek. Je spolehlivá. Zatím, co paříte střílečku, spolehlivě zaviruje váš KOMP a vybere prachy z vašeho bankovního účtu.   Ostatní nezařazené - Halda takových nedůležitých termínů či dodělátek. Buď tomu moc lidí nerozumí nebo nefungujou. Nebo jenom u kolegů.

2006


VELKÝ VÝPADEK - BLACKOUT , psáno 5.8.2006

Velký výpadek jsem měl tuto neděli ( a bylo nás víc :o) - zapíjela se svoboda - kámoš se žení. Velký výpadek, o kterém se ale nyní v médiích mluví, je jiného typu. Jde o takzvaný BLACKOUT - výpadek elektrické soustavy, doslova přeloženo zatemnění. Vyskytl se v minulých týdnech někde v Itálii a možná i jinde. Vlivem přílišného horka se od chladicích agregátů a klimatizací přetížila elektro soustava. V naší České kotlině, zapojené do evropské elektrosítě, jsme pocítily jisté zakolísání při přečerpávání záložní energie ze Slovenska do postižené Itálie. A díky tomu se otevřely seriózní i nevážné diskuze na téma co by... kdyby.... My se tak dozvěděly pár zajímavých informací a snad i nějaká mini doporučení.

Myslím si, že toto téma je nejspíše dlouhodobou náplní mnohých odborníků. Přesto se vedrala zajímavá otázka, co by dělala například moderní fiktivní firmička, kdyby na mnoho hodin či 2-3 dny BLACKOUT nastal i u nás.
Přestalo by fungovat ( a většina věcí náhle ) asi následující: světla, výtahy, chlazení / ventilace / klimatizace, elektronická regulace ( WC splachování, topení... ), zabezpečení budovy či kanceláří proti vniknutí, signalizace požáru / chemických výparů... , elektronické zámky na dveřích, telefony ( po čase asi i mobilní ), rozhlasové a TV vysílání ( informace... )... a tak dál... a samozřejmě i naše hýčkané počítače...
Možná zajímavější je opačná stránka věci - fungovat by nepřestalo... No. Tak to máme techniku. A jak by dopadl Homo sapiens ( člověk rozumný, myslící ), konkrétně u nás, potomek praotce Čecha ? I u nás už máme zkušenosti, dobré i špatné. BLACKOUT, záplava, velký požár, zemětřesení... - v takových situacích se většina lidiček semkne a začne spolupracovat.

A teď naše opravdová nefiktivní firmička. Jednou za čas cvičíme fiktivní požár s cvičnou nefiktivní minievakuací. V budově se spustí siréna, vyhlásí cvičný poplach a cvičně se evakuuje odchodem před budovu. Vše kratičké a za 15-20 minutek opět všichni plníme své úkoly. A právě tady začíná trochu černého humoru. Součástí akce bývá i cca 10 minutové vypnutí centrálního elektro vypínače budovy. Takový náš firemní MINI BLACKOUT. Dobře si pamatuju na první cvičný poplach. Bylo zajímavé sledovat, kolik lidiček se ukrylo před evakuací zamknutím v kancelářích :o), kolik zajímavých termínů vyslechli cvičící požární dobrovolní aktivisté... A následně. Kolik po opětovném zapnutí přívodu elektřinny znovu bez problému naběhlo počítačů ( nezálohovaných serverů ) a kolik se znovu objevilo neporušených naposledy zpracovávaných a před tím dobře uložených dat. To se stalo ale před léty. Dnes jsme již na MINI / MAXI BLACKOUT připraveni... Nebo počkejte... Necvičili my jsme to teprve včera ? :o)
INFORMAČNÍ SYSTÉM , psáno 15.7.2006

Informační systém IS - výraz zahrnující trochu železa - počítače, trochu duševna - programy a někdy i obsluhu - člověkY ( bytosti , říkájící si lidské zdroje - otázkou zůstává - zdroje čeho... - NÉ, pardón, to opravdu nemyslím :o)  No tak byl jednou jeden informační systém, ne, byly dva, vlastně tři nebo čtyři ?? Ano, máme mnoho informačních systémů, asi už na všechno. A jak s nimi zacházíme ? No řeknu Vám - někdy je to síla. Pojďte, mrkneme na pár poznámek z pracovního IS prostředí a třeba zjistíme proč ?

*// Pomocí IS podporujeme mnoho provozních činností. Vše se ale nedá naplánovat a naprogramovat ( možná to jednou půjde - fuj ). Nezpracováváme někdy na počítačích přílišné a nepodstatné detaily na úkor důležitých věcí ? To stojí přece mnoho námahy a času - nebo né ?
*// Máme skvělé programy s mnoha funkcemi - většinou ale potřebujeme jen některé funkce. Umíme je ovládat ?
*// Máme skvělé USERy ( user = uživatel, a u nás v Čechách, skoro vždy odborník :o). User_1 dělá to, User_2 ono, User_3 tamto... User_15 tamto z onoho... Ještě se v nich někdo vyzná ? A nedělá náhodou User_15 už to samé jako User_2 ?
*// Část práce děláme jedním programem, část jiným a další část dalším... Nešlo by spojit více věcí do jednoho programu ?
*// Programy jsou asi na všechno. Přesto stále tvoříme své vlastní firemní. Jeden s takovým ovládání, jiný trochu odlišným a další úplně jiným. Nejde alespoň něco sjednotit ? A nebo možná lépe - co se trochu přizpůsobit již jinde úspěšně používanému existujícímu systému ?
*// Některé činnosti děláme denně, jiné týdně či měsíčně. A určité práce výjimečně 1-3 x ročně. Nestačí na počítači dělat jen důležité nosné činnosti a výjimečné nárazové speciálky si nechat udělat jako službu jinde ? Všichni asi menusíme umět vše ?
*// Někdo má novější počítač či program, jiný né. Podle toho jak je nutno modernizovat IS. Nehoníme někdy jen módní trendy - aby ostatní viděli - na úkor opravdového využití techniky ( samozřejmě - i znalostí obsluhy :o) ?
*// Někdo má novější počítač či program, jiný né. Jasně, že o tom jsem už psal. Ale teď mám na mysli, že někdo je lepší šéf než druhý nebo je více oblíben. Říkáte, že to jste ještě nezažili ?

No, dalo by se asi pokračovat, ale není to nutné. Samozřejmě nejsou všude jen problémy či nešikovní lidé ( sorry - Useři ). Ale když se na to poctivě podíváte, nepoznáváte v nastíněných bodech alespoň část prostředí ze své firmičky ? Opravdu NÉ ?   :o)

HLEDÁNÍ , psáno 30.6.2006

Nemůžu najít ten papírek, kde mám napsáno, kam jsem si to zapsal... :o)   Málokdo si je ochoten připustit fakt, že čím dál tím více času trávíme neustálým hledáním čehosi, co jsme před časem vytvořili a někam uložili. Programy jsou kvalitnější a uživatelsky přívětivější, počítače, sítě a další elektronická zařízení ( CD/DVD-RW, digifoto, kamery, skenery, audio... ) jsou výkonnější. A data přibývají a přibývají... prostě neskutečně rychle se hromadí.
A ejhle, kdosi náhle požaduje předložení tamté tabulky, onoho dopisu, či ještě horší - původních fotografií. A my se vydáváme do útrob svých milovaných PC strojů a přehazujeme CD/DVD, procházíme e-maily a servery... a hledáme a hledáme a potíme se a potíme... To vše s vědomím, že to tam někde je - nebo by mělo být - nebo už není...???!!!
"Pořádek dělá přátele" říká jedno staré moudro a platí to i o partnerském vztahu člověk versus počítač. Zní to hrozně, ale je to tak. Je třeba nejen hromadit, ale musí se i přebírat a uklízet. A mělo by se to dělat pokud možno pravidelně. Víme všichni, že vždy to nelze. Ale nedělat to nikdy není dobrým počinem. Ano, uklízení stojí všude zmiňovaný chybějící a drahocený čas. Ten se vám ale již při prvním požadavku na nějaké vyhledávání mnohonásobně vrátí.

Dodatek. Vždycky platilo, že kdo má informace má náskok, navrch, či moc, chcete-li. Vyhledávání a dolování dat dnes již je a v budoucnu ještě více bude důležitou a asi i lukrativní činností. Takže třiďte a uklízejte. Třeba než dočtete tuto větu, bude po vás někdo chtít cosi najít. A znáte to... :o)

2005


NE-PŘE-INFORMOVANOST , psáno 4.12.2005

Asi každý občas přečteme denní tisk, časopis, leták, reklamu, oběžník, někdy snad i knihu. Asi každý občas sledujeme rozhlas, televizi, půjčené CD/DVD. A my počítačoví "mágové" ( a podle toho co okolo sebe slýchám jsme to asi všichni ) navíc občas surfujeme, mejlujeme, četujeme... Je to tak, ze všech stran se na nás valí nové a nové informace. Některé solidní, jiné pochybné, z míst vzdálených i blízkých a témat vážných i veselých.
Informační exploze, tak se tomu říká. Možná jste o tom již slyšeli. V posledním desetiletí se prostě obrovsky zrychlil náš veškerý života chod, a zrychlil se tak zákonitě i přísun informací. A my rádi přijímáme nové a nové zvěsti. Otázka zní, kolik se toho do nás vejde, třeba i s přihlédnutím k věku a profesi. A je tady ještě jeden ( asi né jediný ) háček. Co když náhle potřebujeme vybrat jedinou konkrétní a pravdivou informaci. A v ten moment mnozí z nás náhle ztrácíme pevnou půdu pod nohama. Různé zdroje často hovoří o jedné věci různě a my, zavaleni a masírováni onou informační hromadou zjišťujeme ( a většinou pozdě ), že jsme jaksi odtrženi od reality a nejsme schopni rozumného výběru. Najednou přemýšlýme, na co se spolehnout, komu věřit, kde hledat pomoc...

Před několika dny jsem přijel z dovolené. Jižní Čechy, koupání, spinkání, papání, bumbání, příroda, a ty baby - no prostě nádherný... sorry, chci řict - relaxace. A ještě něco. Několik dobrých přátel - žádné haldy tiskovin, žádné info z TV rádia či PC... Jak jsme se ale bez toho obešli ? Jednoduše - povídali jsme si. Hodiny a dny. Dostalo se nám totiž dost volného prostoru k vytřídění, střebání a sdělování svých myšlenek ( byly-li nějaké ). A právě tady vidím onu hledanou pomoc. My sami jsme si svými pomocníky. Stačí si občas najít chvilku a koukat se okolo sebe, na realitu všedního dne, a o ní si i s někým ze svého okolí popovídat. Prostě je třeba se trochu zamyslet a vybírat, které z těch na nás valících se informací k sobě pustíme a které nikoli.

ŠKOLENÍ , psáno 12.6.2005

Školení jsou jedním ze způsobů vzdělávání pracující populace. Při pořádání školení přetrvávají mnohé stále se opakující chyby. Výčet zde uvedený je určitým vodítkem k zamyšlení.

Školit ? Ano / Ne. Jednorázově po letech / Koncepčně každoročně. Malé kolektivy / Hromadné skupiny. Specialisty na něco / Všechny na všechno. V cizím prostředí / Ve vlastní firmě. Lektorem firmy / Cizím lektorem. Z peněz firmy / Z peněz školeného. V pracovní době / Mimo pracovní dobu. Povině / dobrovolně.
Dále zvážit. Kdo a jak školení oznámí a vysvětlí jeho potřebu. Co se po proškolení bude od každého očekávat. Kdo a jak ověří kvalitu nabytých znalostí. Kdo a jak odmění úroveň nově získaných vědomostí. Kdo a jak potrestá případné nevyužití nabytých dovedností či nedosažení očekávané úrovně proškoleného.
Dobrý školitel. Perfektně zná problematiku. Umí ji srozumitelně a jednoduše vysvětlit. Zná mnoho praktických příkladů. Umí udržet pozornost i započaté téma - neodbočuje. Vykládá látku v jedné zvolené úrovni začátečník či pokročilý či expert a nestřídá tyto úrovně během samostatného bloku výkladu. Nebojí se říci NEVÍM na otázku, na níž nezná odpověď. Přijme kritiku a přizpůsobí školení novým požadavkům, nevybočují-li příliš z domluvené obsahové náplně školení.

Tak co ? Kdy, kde, s kým, na co a za kolik jste se v nedávné době kvalitně školili ? Je to přece součást vašeho celoživotního vzdělávání ! Nebo né :o)


2004


POHÁDKA O NADĚLOVÁNÍ DÁRKÚ , psáno 23.12.2004

Vánoce - nadělování doma, ve firmách, nadělování jiným, sebe obdarování. Byl jednou jeden technik a byl přizván k podívání se na značkové přenosné zařízení - nazvěme jej minidisk. Moderní, 9x9x3 cm krabička, přehrávající asi 7 cm veliké výměnné kotoučky o kapacitě stovek MB. Zkrátka pěkná kouzelná skříňka.
1 / Vševědoucí kupující. Chtěl ukládat velkého množství souborů, fotek, pořízovat zvukové nahrávky v terénu a snadno je přehrávat na PC či běžné audio technice. Vše snadno přenositelné mezi různými PC. A tak si vybral minidisk. Dle reklamního letáku vše bez problému fungující. Ale...
2 / Z pohádky do skutečnosti. Minidisk je gramofonek s pohyblivým motorkem a čtecí/zápis mechanikou - při použití nesnáší větší otřesy. Dále, zde zmíněný neměl vestavěný mikrofon - byl nutný externí. Pro nahrání dat z/na PC se musel instalovat speciál program - defakto minivypalovací - a kouzlo rychlého připojení k různým PC, technicky i licenčně, bylo tedy porušeno. Vše s několika náhradními disky a externím mikrofonem stálo, jářku asi 8-10.000,-Kč. Přivolaný technik kouzelník. Vše se dozvěděl až po koupi při výskytu prvních neočekávaných :o) problémů.
3 / Pointa. Na Netu lze vyhledal rozsáhlou nabídku flash disků. Kapacity 256 - 512 MB a více, přenosy různých dat, přehrávání zvukových formátů, připoj sluchátek PC-repro či běžného audia, záznam zvuku vestavěným mikrofonem, rádio, foťáček... či kombinace předešlého. Běžné USB rozhraní dovolí do novějších PC zasunout a za 10-20 vteřin pracovat na všech novéjších systémech ( Windows, Mac, Linux... ). Žádné instalace, žádné pohyblivé součástky, žádné doplňující zařízení, vše například jen 9x4x3 cm veliké, cena asi 5-6.000,-Kč ( vztaženo k roku 2004 ). Jó ta technika, radost pohledět :o)

A co náš hrdina, onen kupující. Úspěšný, inteligentní, všemu rozumějící. Proč se neporadil ? Proč sám sobě přidělil a následně utratil firemní, všemi pracně vydělané korunky ? Cítil se být totiž dostatečně fundovaný. A takových, u nás v Čechách, je pořád dostatek. Nebo myslíte, že né. A s kým se ztotožníte, pohádkovým nákupčím hrdinou či prostým technikem. Hezké nadělování :o)

SPOTŘEBA NÁKLADÚ NA PAPÍR STOUPÁ , psáno 16.12.2004

Rozhlasem proběhla zprávička o stoupajících nákladech spotřeby papíru na úřadech. Ve světě, Evropě či jen u nás, už nevím. Až po 1-2 dnech jsem si uvědomil pár drobných paradoxů. Jako kluk jsem doufal, že moderní společnost zlevní elektřinu a sníží spotřebu surovin ( alternativní zdroje voda, vítr, jádro budou levněji a ekologicky vyrábět a elektronika a moderní obory klasické postupy nahradí ). A ejhle. Čím méně elektřiny potřebujeme, tím je dražší, čím více počítačů užijeme tím více vzrostou náklady na spotřebu klasického papíru.

Ve zprávě se uvádělo, že jedním z důvodů větších nákladů spotřeby papíru je nutnost použít do tiskáren a kopírek kvalitnější nezadírající se klasický, neekologický papír. Budiž. Ale do popředí se mi vedrala otázka. Je nutno všechno skutečně tisknout ? Věškeré interní doklady uvnitř firem a úřadů ? Tisk opravdu důležitých dokladů by měly řešit zákony, ale v jiných případech ? Dnes, v době E-mailu, WWW, SMS, MMS, kamer, WiFi, ISDN, xDSL, CD, DVD... ?

ACH TA MODERNÍ TECHNIKA , psáno 11.12.2004

" Už je to uděláno, už je to hotovo... ", zní slova jedné písničky. A zazněla i v jedné prosperující firmičce, když došlo k prvnímu předvedení multimediálně vybavené zasedačky. Televize, video, rádio, audio, velké repro, digi projektor, plátno, notebook s DVD, připojitelné k LAN síti... No co víc si přát. Skutečně pěkné vybaveníčko. A co na to uživatelé. Zhlédli jednu zmatenou, dlouho trvající prezentaci nových ( toť jediný klad oné prezentace ) možností techniky, pokývali uznale, v davu, hlavou ( předvádějícího šéfa netřeba naštvat ). Nikdo neprojevil zájem o uspořádání příští prezentace na libovolné, nejlépe pracovní téma. Rozešli se a vrátily k přemítání nad běžnějšími pozemskými starostmi : jak zastavit tisk 40 nechtěných listů, kam se ztratily nezálohované soubory, proč nechce e-mailem rychle projít 20 MB dokument, jak to že se nevejde super fotka 4 MB na jednu 1.4MB velkou disketu...

NEČEKANÝ TESTÍK , psáno 3.12.2004

Asi každý z nás se dostal do situace, kdy potřebujeme s prací na PC od kolegů pomoci. Často se ale neumíme domluvit, nerozumíme si mezi sebou a výsledkem bývá prakticky jistý neúspěch takové (ne)spolupráce.
Pod tíhou tohoto faktu vznikl nápad. Objektivně předložit alespoň orientační srovnání znalostí uživatelů PC v rámci jednoho kolektivu. A stalo se. Náhle, bez varování, byl předložen davu testík. Soubory, adresáře, přílohy, přípony, zálohy, založení, smazání... !!!??? Několik termínů, několik úkonů... Uživatel zkušený 10-15 minutek, dobrý 20-30 minut, běžný do 1 hodiny. Rozpoutalo se ale takové minipeklíčko...
Jednání první - vedení. Nedohodnutí stejného postupu a podmínek mezi odděleními pro oznámení, nasazení a vyhodnocení testu. Výsledkem bylo rozplyzlé provedení testíku asi jen 1/3 uživatelů a tím úplné znehodnocení jakéko-li vypovídací hodnoty. PS.: Není to pravda, výsledek je, i když jiného typu. Nedobře vzájemně spolupracující vedení.
Jednání druhé - uživatelé. Hledisko psychologické - šok, stres, panika z neočekávaného, pocit neschopnosti a selhání střídán vztekem. Hledisko sociální - ohrožení pozice v kolektivu, neochota podřízení se, dělení do skupin lepší / horší, nespolupráce, napadení svého já - kdo si to dovolil zadat... A poslední hledisko technické - nedobré zvládnutí rutinních činností, neexistence potřebných stereotypů, nezapojení běžného logického myšlení.
Jednání třetí - shrnutí. Katastrofa. Zato skvělé poznání vlastních kolegů(iň)... Ale pozor. Jen pro otrlé a silné organizátory :o)